خواص روغن هسته آلبالو برای درمان و زیبایی پوست، مو و بدن استفاده می شود. امروزه گرایش افراد به مصرف دارو های گیاهی روز به روز بیشتر می شود. به دلیل اینکه محصولات گیاهی عوارض بسیار کمتری دارند و در فرآیند تولید از مواد شیمیایی استفاده نمی شود. نکته جالب این است که یک داروی گیاهی مصارف متعددی برای درمان بیماری های مختلف دارد.

خواص روغن هسته آلبالو به دلیل ترکیبات و مواد آلی موجود در آن است. یکی از میوه های خوشمزه فصل تابستان آلبالو است. نسبت نزدیکی با میوه گیلاس دارد. از این میوه در تولید محصولات مختلف مانند آبمیوه، کمپوت و... استفاده می شود.

آلبالو با نام علمی Prunus Cerasus شناخته می شود و از خانواده Rosacea محسوب می‌شود. به صورت درختچهاست که حداکثر تا ۶ متر رشد می کند. گل های آن به صورت دو تا چهار تایی است و هر گل 5 گلبرگ و 5 کاسبرگ دارد. برگ های آن سبز مایل به تیره به شکل پیچشی و نوک تیز دندانه ای است. در مناطق سرد و دارای تابستان‌های خنک رشد می کند. در کشورهای آلمان، فرانسه، یوگسلاوی و ایران (شهر های استان اصفهان) کشت می ‌شود.

برای به دست آوردن و استفاده از خواص روغن هسته آلبالو به هسته آن نیاز است. هسته آلبالو از صنایع جانبی تهیه می‌شود. هسته آلبالو حدود 17% از وزن هر دانه را تشکیل می‌دهد.

آشنایی با خواص روغن هسته آلبالو برای درمان و پیشگیری

خواص روغن هسته آلبالو به شرح زیر می باشد:

سلامت پوست: به دلیل ترکیباتی مانند ویتامین E و A می‌توان برای پوست آسیب دیده از آن کمک گرفت. در پوست های آسیب دیده، فرآیند کلاژن سازی را بهبود می ‌بخشد. بازسازی سلول های پوست را به خوبی انجام می دهد. همچنین برای درمان التهابات پوستی، جای جوش و لک در پوست بسیار مناسب است.

چین و چروک پوست: روغن هسته آلبالو شامل اسیدهای چرب ضد اشباع، مانند امگا 6 است. این روغن حاوی مقدار زیادی ویتامین E است که برای پوست مفید می باشد. البته حاوی ویتامین های دیگری مانند A، B و D می باشد. ویتامین A و اسیدهای چرب غیر اشباع مانع ایجاد چین و چروک در پوست می شوند. البته برای رفع چین و چروک و کم کردن آن به صورت موضعی استفاده می‌شود. بهترین زمان مصرف روغن هسته آلبالو چند دقیقه قبل از خواب است. چند قطره روغن را کف دست ریخته و به آرامی روی پوست صورت ماساژ دهید. سپس پوست خود را صبح با آب ولرم بشویید. در صورت استفاده از صابون، نوع گیاهی آن توصیه می‌شود.

درمان قسمت های تیره بدن: یکی از خواص روغن هسته آلبالو ویژگی‌ لایه برداری آن است. می توانید از این روغن برای رفع تیرگی قسمت هایی از بدن مانند زانو، زیر بغل و ناحیه تناسلی استفاده کنید. روزی دو بار می توانید این دستور را انجام دهید. به مدت 20 تا 30 دقیقه روغن را در سطح پوست استراحت دهید.

سلامت و زیبایی مو: اسیدهای چرب غیر اشباع مانند الئو استئاریک، موجود در روغن هسته
آلبالو به سلامت مو کمک می کند. در زمان استفاده یک لایه محافظ بر روی ساقه مو ایجاد می‌ شود. بهترین زمان مصرف روغن هسته آلبالو برای مو قبل از حمام است. چند قطره از آن را با شامپو ترکیب کرده و به موهایتان بزنید.

ضد التهاب و ضد درد: یکی از اثراتی که در منابع ذکر شده این است که به تسکین درد مفاصل کمک می کند. استفاده از این روغن درد مفاصل (ناشی از عوامل متعدد مانند رماتیسم) را آرام می کند. می توانید در زمان درد روغن را روی سطح پوست ماساژ دهید. برای درمان خارش و خشکی ناشی از اگزمای پوستی نیز مناسب است. می توانید به عنوان یک مرطوب کننده این روغن را به پوست خود بمالید.

ضد تومور: هسته آلبالو دارای ترکیبات زیست فعال مانند اسید های چرب، توکوفرول ها، استرول ها، آنتوسیانین ها و کارتنوئید می باشد. نتایج تحقیق روی هسته آلبالوی ایرانی نشان داد که میزان بیشتری از این مواد را داراست. همچنین میزان آمیگدالین روغن هسته آلبالو قابل تشخیص نبود. به علاوه آلفا الئواستئاریک اسید که ضد تومور است به مقدار قابل توجهی در آن وجود دارد. این تحقیق برای اولین بار بر روی روغن هسته آلبالو ایرانی ارائه شده است. همچنین به دلیل ترکیبات مفید آن در صنایع دارویی نیز کاربرد دارد.

تولید لوازم آرایشی: در روغن هسته آلبالو املاحی مانند فسفر، آهن، روی، کلسیم و پتاسیم است. به دلیل ترکیبات مهم آن در تولید لوازم آرایشی و بهداشتی استفاده می شود. در کرم های لایه بردار پوست نیز کاربرد دارد.

خواص روغن هسته آلبالو به موارد ذکر شده محدود نمی شود. توجه داشته باشید قبل از مصرف حتما با پزشک متخصص طب سنتی مراجعه بفرمایید. پزشک متخصص با توجه به مزاج شما دوره درمان و مقدار مصرف را برای شما تجویز می کند.