0
0

مقالات زیبایی

مقالات زیبایی شرکت آرمان کاران زبده تولید کننده محصولات مرتبط با زیبایی
اندازه فونت: +

تاریخچه استفاده از کمپوست

تاریخچه استفاده از کمپوست

تاريخچه استفاده از كمپوست در كشاورزي
فرآیند جمع آوری مواد آلی به منظور كمك به تجزیه آنها و استفاده از مواد حاصل در اراضی کشاورزی برای قرن ها در تمدن های مختلف وجود داشته است. در چین، کمپوست کردن بقایای گیاهی مخلوط شده با فضولات انسانی و دامی بیش از 2000 ‏سال سابقه دارد (لوپز-رئال، 1990)‏. در اروپا، استفاده از ضایعات کمپوست شده برای حاصلخیز نمودن خاک ها به دوران امپراطوری روم برمی گردد و در این زمان استفاده از این کودهای آلی توسط کشاورزان بسیار رایج بوده است (پار و هورنیک، 1992‏). ایجاد جوامع شهری بعد از انقلاب صنعتی در اروپا در قرن 17 ‏میلادی در امر بازگرداندن عناصر غذایی به خاک به صورت مواد غذا یی، فضولات و البسه گسیختگی ‏ایجاد کرد (مارکس، 1974‏). فعالیت های سر آلبرت هوارد در اوایل قرن بیستم در ایندور هندوستان باعث تولد مجدد تولید کمپوست در اروپا به عنوان روشی براي كاهش حجم ضایعانت و بهبود ‏شرایط خاک شد. در همان زمان در امریکا، واکسمن و همکاران او مطالعاتی را در مورد میكروب شناسی فرآيند تولید کمپوست در بقایاي گیاهی مخلوط با کودهاي دامی آغاز كرد‏ند (لوپز‏- رئال، 1994). در سال 1922 ‏در انگلستان هوچينسون و ريچاردز نخستين مقاله را با موضوع توليد مصنوعی کود دامی با کمپوست كردن کاه و کود شیمیایی نیتروژنه تحت عنوان فرآيند ACDO ‏منتشر کردند. بین سال های 1888 و 19893 ‏دافرت در برزيل راهنمایی را براي تهیه کمپوست تهیه ، کرد که مورد استفاده کشاورزان قرار گرفت (کیل، 1985‏).

روش ايندور را دوسال بعد جیوانی به کاری ایتالیایی تغییر داد و روش به كاري را دانشمند فرانسوی، جین بوردیوم و در سال 1932، وان مانهن هلندي متحول كردند. از آن تاریخ به بعد ر¬وش های متعددی برای کمپوست کردن ضایعات مختلف آلی ابداع شده امت (لیما، 1985).
بعد از جنگ جهانی دوم به علت افزایشی تولید کودهاي شیمیایی و سهولت معصرف این كودها، ‏کمپوست جایگاه خود را در کشاورزی از دست داد. در ژاپن در سال های بعد از جنگ جهانی، به دلیل ‏کمبود کودهای شیمیایی، کمپوست به عنوان مهمترین منبع عناصر غذایی گیاهان مطرح بود (مینارد، 1994). هرچند فرآيند تولید کمپوست به عنوان روشی موثر براي کاهش حجم ضایعات شناخته شده است، ولی محصول نهایی آن یعنی کمپوست هنوز در جهان غرب جایگاه ویژه خود را پیدا نکرده است. در دهه های گذشته در سطح دنیاف تعداد زیادي از واحدهاي تولید کمپوست تاسیس و تعطیل شده اند. غیرمتداول بودن مصرف کمپوست با فشار فز‏اینده ناشی از موسسات مدیریت ضایعانت که سعی دارند مواد حاصل از فرآوری ضایعات را در اراضی کشاورزی مصرف کنند، در تضاد بوده است. لوپز- رئال در سال 1994 ‏به روشنی اظهار داشت که دلیل شكست تجاری نمودن كمپوست مربوط به محدودیت های فرآيند تولید کمپوست یا فقدان پایه علمی و یا بازاريابی نبوده بلکه عواملی مانند بازارپسندی که مطلقا مربوط به کیفیت ضایعات مورد استفاده در تولید کمپوست است، در اين امر دخالت دارد.
‏البته در بیان جنبه های اقتصادی، تولید کمپوست باید فواید اين فرآيند از جنبه های بوم شناسی و زیست محیطی را نیز درنظر گرفت و با فرقی اینکه تولید ضایعات، محصول جانبی فعالیت هاي اقتصادی است (موادی آلاينده ناشي از فعالیت هاي صنعتی و کشاورزی)، ناچار جوامع باید برای ‏دفع این ضایعات هزینه های لازم را متحمل شوند و فرآیند توليد کمپوست بخشی از روش های دفع ضایعات است. علاوه بر این فروش کمپوست های تولید شده منافع اقتصادی مازادی را نیز به دنبال دارد. بنابراین وقتی بحث توسعه پایدار جوامع بشري مطرح مي شود، جنبه های اقتصادی جاي خود را به مفاهیم بوم شناختی و زيست محیطی می دهند (بلوم، 1992).

2
مواد و فرآیند تولید کمپوست
فرآیند تولید کمپوست
Comment for this post has been locked by admin.
 

نظرات